maandag 7 mei 2012

Wapening


Naast staal kun je ook met andere materialen je beton wapenen. Ik heb het geprobeerd met houten sateprikkers en schuurgaas. De blokjes met wapening zijn opgebouwd als een soort lasagne: om en om een laagje beton en dan een laag wapening.

 De wapening van sateprikkers ligt om en om in de breedte en de lengte van het blokje. Daartussen steeds een laagje beton. In totaal heb ik vier lagen prikkers gebruikt.

 Het resultaat viel tegen. Doordat hout niet hecht aan beton had de wapening geen enkele meerwaarde. Eerder had het een negatieve invloed. Bij het testen met de boor, om te kijken of de wapening extra stevigheid waarborgde, barste het snel in twee stukken. Het enige voordeel ervan was dat door de stokjes in de lengte richting het blokje nog wel aan elkaar bleef hangen.


De wapening met schuurgaas ging een stuk beter. De open gaasstructuur zorgt er voor dat het beton door het schuurgaas heen kan, zodat wapening en beton een geheel kunnen worden.
Het resultaat was een sterk, solide volume. Alleen kwam ik er met de boor niet doorheen. Dat kwam vermoedelijk doordat mijn betonboortje niet geschikt was om schuurgaas mee te boren. Maar wel bleek dat dit blokje veel sterker is dan een blokje zonder wapening: toen ik uiteindelijk (zonder resultaat overigens) de klopstand op de boor inschakelde bleef het blokje intact. Toen ik dat met het ongewapende blokje deed, was het direct einde verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten